Scraps, flashbacks, klip og anekdoter om min
anderledesverdens-bedste-alt-over-én-bank.

Fra midtjysk regionalbank til hele Danmarks Jyske Bank. Fra bankbus til mobilbank. Og fra nærbutik til kaffebar – og supermarked.

1967

Den første ordførende direktør: Norup

Norup fotograferet i gågaden i Silkeborg i 80’erne. Gaden fik i folkemunde tilnavnet Norups Allé – i takt med at banken voksede

1967

Hvad skal banken hedde?

Jydebanken
(for bonderøvsagtigt)

Jyllands Bank
(for storslået – og dog begrænsende)

Standardbank
(for, ja, standardagtigt)

Blichers Bank
(for lokalpatriotisk)

JYSKE BANK
(tilpas med storhedsvanvid og anti-københavneri)

1968

Retroafdeling

Vestergadeafdelingen i Silkeborg.

1969

Jyske Bank kommer til København

En bankhappening. Direktør Kaj Stenkjær marcherer sammen med Vedbæk Pigegarde ved åbningen af den første afdeling på H.C. Andersens Boulevard.

1970

Det Jyske trademark

Banken gik efter københavner-jydernes penge.

1972

Internt TV

Nyt inden for “Maskiner & systemer”: Banken havde allerede sin egen TV-station i 1972.

1972

Slut med siesta i Skanderborg

1973

Vi bygger

“Vi bygger” var sammen med “Maskiner & systemer” faste indslag i det månedlige personaleblad i halvfjerdserne.

1974

Boligsparekonto

1975

Klassisk 70’er-annonce

1975

Og bygger

Starten på det, der senere blev til Hjemstedet i Silkeborg.

1976

70’er-rente

1981

Jyske Bank bliver landsdækkende

Med overtagelsen af Finansbanken fik Jyske Bank 114 filialer landet over

1982

Bank med posten

Kunderne kunne med postordrebanken hæve og indsætte penge via landpostbudet.

1982

Havkatten

I 1982 kunne man i en artikel i Jyllands-Posten læse om, hvorfor “Havkatten I hyttefadet” efterhånden var blevet en “gængs betegnelse for Jyske Bank i Silkeborg”.

Fx fordi

“Medarbejderne I Jyske Bank skal være bedre end andre bankfolk til at snakke med kunderne – og først og fremmest trænes de i at være gode sælgere.”

og fordi

“Jyske Bank vil prøve at gøre banksproget forståeligt for almindelige mennesker.”

og fordi

“Banken vil for næsten enhver pris være anderledes, og annoncebudgettet er da også nærmere 20 end 10 mill.kr. om året.”

og endelig fordi

“Der er ikke tradition for at råbe højt om egen success i den verden. Bankfolkene foretrækker at tjene penge i stilhed, og derfor er mange af dem heller ikke begejstrede for Jyske Banks kontante fremfærd.”

1984

Intet mindre end Verdens Bedste Bank

Euromoney kårede Jyske Bank til verdens bedste bank
”Vi bevarer jordforbindelse og fortsætter den dynamiske og kreative linje,
hvor vi prioriterer den personlige betjening og rådgivning meget højt,
så det produkt, De får, er skræddersyet til Deres behov”

1984

Vi sælger tryghed

Poul Norups Månedsbreve var en slags faste ledere fra den ordførende direktør i flere landsdækkende aviser.

1985

80’er-priser

1985

Mobile bankløsninger version 1

1985

Den vigtigste nyhed siden checken blev opfundet!

1985

“Det er ikke noget, der holder mig vågen om natten”

Sådan sagde Den Danske Banks direktør, Knud Sørensen, om Jyske Banks nye produkt, Totalkontoen, til TV-Avisen.

1986

Også en bank for de unge

1986

Forsidestof anno 1986

1986

Alt over én bank

1990

Kampen om boligejerne

1991

Værdikrigeren

Hvilken dokumentation bad du selv om?

“Ja, det er jo et fantastisk godt spørgsmål at stille mig nu”.

Ordførende direktør Kaj Stenkjær bekæmpede ikke kriser og skandaler med regler og kontrol, men med værdier og frihed under ansvar. Han var garant for åben og hæderlig kommunikation – fx i forbindelse med de udfordringer banken havde med Nordisk Fjer-skandalen og Gibraltar-sagen i starten af 90’erne.

1992

Ring til Deres konti

1996

Er det en sekt eller en bank?

Med lanceringen af Jyske Forskelle blev de klassiske bankskriveborde og skranker erstattet af runde borde.

1996

Boligrådgivning

1997

“Medarbejdernes og kundernes interesser vejer ligeså tungt som ejernes”

Anders Dam. Ordførende direktør siden 1997

1997

Leo og alle de andre stjerner

1998

Internetbanken

1998

Bollemanden

2006

Det bliver pinligt

2006

Kunder i kaffebaren

I 2006 fik Jyske Bank 11.300 nye kunder netto. Heraf kom de 4.900 i løbet af fjerde kvartal, dvs. efter at banken i september slog dørene op til de nyindrettede afdelinger.

2009

Nej til Bankpakker

2010

Mobile bankløsninger

2012

Don’t be blue…

2012

There’s No Business Like

The Woodward Report undersøgte nye forretningsområder som fx football, solenergi, droner, wallets, fracking, sharing og crowdfunding.

16. november 2012

Ris & Ros

Lanceringen af en ny netbank vakte ikke lige stor jubel hos alle kunder.

17. oktober 2013

Boliglån

4. november 2013

Skattely

24. februar 2014

BRFkredit

6. juli 2015

Mesterskabskanalen

24. november 2015

Jyske F1

21. december 2015

God jul

4. marts 2016

Bidragssatser

Projektgruppen Fair Bidragssats, der primært består af utilfredse Nykredit og Totalkredit-kunder,  mødtes med  ledelsen i Jyske Bank-koncernen for at finde ud af, hvad Jyske Bank og BRFkredit kunne tilbyde de 2.400 medlemmer – alle med lån hos Nykredit og TotalKredit.

2016

Superlån

 

10. november 2016

Negative renter

10. november 2016

Udsigten

4. december 2016

 

Succes

16. marts 2017

2017-priser

2017

Er fremtidens bankrådgiver en robot?

2017

PARTY LIKE A BANKER

“I denne virksomhed bruger vi eksempelvis ikke 50 mio. kr. på gyldne håndtryk til fyrede direktører, men vi har helt ekstraordinært valgt, at vi gerne vil bruge nogle penge på at markere koncernens jubilæum. Det gør vi bl.a. ved at holde en fest for vores medarbejdere til sommer. Det synes vi, de har fortjent”.

Anders Dam i et interview med Jyllands-Posten i forbindelse med bankens regnskab for 1. kvartal den 2. maj 2017.